Team DOC


19 augustus 2018 - Geen categorie

Een manier om rust te vinden en bij jezelf te blijven.

Tags:

Een manier om meer rust te vinden en gemakkelijker bij jezelf te kunnen blijven.

Het centrum van je hoofd ontdekken.
Met aanwijzingen en oefening om het zelf te doen.
Zou jij meer rust in jezelf willen vinden ?
En ook helderder en neutraler kunnen waarnemen ?
Wist je dat je daar een plek voor hebt in je lichaam om dat beiden te kunnen doen ?
Dat die plek daar zelfs “voor gemaakt is”?
We noemen die plek ook wel het centrum van je hoofd.

Ontdekken

Waar kan je die plek vinden ?
Deze plek zit achter je ogen precies in het midden van je hoofd.
Je kunt je aandacht er naartoe brengen.
De eén kan deze plek heel gemakkelijk vinden, de ander ondervindt wat meer hobbels.
Je weet wanneer je deze plek hebt gevonden want je denken komt onmiddellijk tot rust. Het is een plek waar je kunt zijn zonder te denken.

Van jezelf maken

Dit centrum van je hoofd kun je van jezelf maken en in het nu zetten.
Hoe kun je dat doen ?
Hieronder vind je daarvoor aanwijzingen.

Kijk eens rond op deze plek; is die naar je zin ?
Hoe is de sfeer er, zie je stofnesten of spinnenwebben ?
Dus een beetje verfrissing kan misschien geen kwaad !
Misschien zie je ramen die open kunnen en met dreft en zwabbers kan je de boel opfrissen.

Misschien hangen er bij jou geen stofwolken of spinnenwebben maar is er wel een sfeer of kleur die je niet zo prettig vindt.
Vraag jezelf dan af welke kleur je wel een fijn gevoel zou geven, vaak verandert dan ook de sfeer.
Breng die kleur er in door de ruimte in een simpele beweging over te verven.

Of misschien heb je daar bezoek.
Is dat bezoek oké voor jou dan laat je het zo.
Maar wil je liever geen bezoek; dan verzoek je dat bezoek vriendelijk doch beslist om te vertrekken.

Het is jou ruimte!

Je denkt misschien hoe kan ik dat nou doen zonder te denken ? Dat is een goede vraag.
Zoals ik het zelf beleef kun je het doen door te volgen wat zich aan jou voordoet en daarop te reageren.

Waarnemen

Wanneer je tevreden bent dan plaats je in het midden een prachtige stoel waar je in gaat zitten.
En zet je een leeg (wit) scherm voor je neer (buiten je lichaam, voor je hoofd) op een afstand die voor jou comfortabel voelt.
Dat kan een meter zijn, drie meter zijn, dat maakt niet uit.
Dan laat je een vrolijke, roze olifant op dat witte scherm verschijnen.
En weer verdwijnen als een test om te zien of jou scherm werkt.
Dat is waarnemen.

Oefening

Inleiding
Als je op deze manier voor het eerst gaat waarnemen is het goed om niet een onderwerp te nemen wat heel belangrijk voor je is.
Neem iets waar je licht nieuwsgierig naar bent of een beetje bezighoudt.
Omdat het altijd belangrijk is om goed te gronden als je gaat waarnemen lijkt het mij leuk je daar eens naar te laten kijken.
Daarvoor laat ik je eerst gronden; hoe je dit kunt doen vind je hieronder.

Je gronding
Laat denkbeeldig een touw zakken vanaf je stuitje tot in het centrum van de aarde.
In dat touw zet je je naam en de datum van vandaag.
Dat is je gronding.
Misschien wil je dit touw dat nu verbonden is met het hart van de aarde een kleur geven, doe dat.

Waarnemen
Dan keer je met je aandacht naar het centrum van je hoofd.
Je onderzoekt of het je daar bevalt en verandert het als dat niet zo is (zie hierboven).
Je neemt plaats op jou stoel en zet het scherm buiten je lichaam en voor je hoofd (zie hierboven).
Laat dan op dat witte, lege scherm je gronding naar voren komen.
Hoe ziet je gronding eruit ?
Schrijf dat op en teken het.
Dan rek en strek je je wat en kom je weer helemaal in je gewone bewustzijn.
Hoe was het voor je ?
Misschien heb je op een ander moment weer tijd het te doen.
Ontdek hoe het dan is !

Mocht je vragen hebben kun je mij bellen, 0900-3820200, optie 1 – box 08.

Veel succes en lieve groet, Engelien

Terug naar blog overzicht